Stappenplan – Voordat je begint
Waarom een stappenplan? Omdat het op zich al goed is om er eens over na te denken wat er allemaal nog moet gebeuren voordat jij met je onderneming kan beginnen. Als je een stappenplan gebruikt om van waar je nu bent te komen naar het starten van jou onderneming, dan denk je in elk geval al na over de obstakels die jij moet nemen om daar te komen. Met vragen zoals; ‘Hoe zorg ik ervoor dat ik een zo goed mogelijke start kan maken?’ of ‘Wat moet ik allemaal regelen voordat ik ga starten?’ hebben al vele starters zich beziggehouden.
Stappenplan – Welke stappen dan?
Er is niet slechts 1 antwoord op zulke vragen of alleen maar 1 weg erheen. Net zoals dit stappenplan niet de enige is, kijk vooral ook naar andere om inspiratie op te doen. Sommige stappen zijn tegelijk te doen, en sommige stappen wil jij misschien wel eerder of later doen. Maar er zijn wel wat algemene zaken die voor elke ondernemer hetzelfde zijn. Let op per branche, beroep en gemeente kunnen er wel andere (specifieke) regels en verplichtingen gelden!
Stap 1 – Te doen lijst.
Start met erover na te denken, en zet alles waaraan je denkt direct op papier, of in een document op je laptop/pc. Maak een zogenoemde: ‘Te Doen Lijst” op en stel jezelf de vraag; ‘Wat moet er allemaal gebeuren voordat ik kan beginnen?’ Als je een aardig lijstje hebt en even niets anders meer kan verzinnen, ga je lijstje af en ga er dieper op in. bijvoorbeeld; op je lijstje staat ontslag nemen, omdat jij momenteel nog in loondienst zit. Per wanneer kan dit? Wat voor financiële gevolgen heeft dit? Heb ik recht op een uitkering? En beantwoord al die vragen. Zo zie je dat 1 vraag/probleem, weer zal leiden tot nieuwe vragen.
Stap 2 – Ondernemingsplan
Heb je een lijst gemaakt met al je gedachten? En die ook uitgewerkt? Dan wordt het tijd om er wat structuur in te brengen en er een plan van te maken. Een ondernemingsplan, hierin zet jij gedetailleerd neer wat voor onderneming jij wilt opzetten en hoe je dat voor elkaar gaat krijgen. Wanneer jij als z.z.p. gaat starten en een eenmanszaak opricht met eigen geld, dan hoeft een ondernemingsplan helemaal niet zo uitgebreid te zijn. Ga je met meerdere personen een onderneming opzetten dan kan het handig zijn een ondernemingsplan op te maken om te kijken hoe iedereen erover denkt en om zaken vast te leggen. En wanneer je van externe financiers afhankelijk bent, dan zal je zeker wat uitgebreider met je plan moeten zijn en de zaken erin goed onderbouwen.
Stap 3 – Belastingen
Check altijd welke belastingen voor jou van toepassing zijn en lees je in in de regels, rechten en plichten die dit met zich meebrengt. Je zal in elk geval te maken krijgen met de omzetbelasting, tenzij je vrijgestelde goederen of diensten levert. Je moet dan btw aangifte opmaken en op tijd versturen en indien nodig betalen. Verder kan je met verschillende belastingen te maken krijgen, Inkomstenbelasting, Loonbelasting indien er personeel in dienst is, de Vennootschapsbelasting en Toeslagen zijn waarschijnlijk de meest voorkomende waar je als ondernemer mee te maken krijgt. Maar denk er ook aan met wat voor gemeentelijke belastingen je eventueel te maken zal krijgen.
Stap 4 – Verzekeringen & Alg. Voorwaarden
Welke bedrijfs- en beroepsverzekeringen heb jij nodig? En vergeet je niet te verzekeren tegen ziekte en arbeidsongeschiktheid. Voor deze twee verzekeringen kan je altijd bij het UWV terecht, zorg er wel voor dat als je uit loondienst komt of als je uitkering stopt, je dan binnen 13 weken na het einde van je verplichte verzekering moet aanmelden voor de verzekering bij UWV. Ook je pensioensverzekering is het waard om je aandacht aan te besteden!
De Algemene Voorwaarden voor jou bedrijf zijn niet verplicht. Echter hebben veel branches in overleg met de Consumentenbond algemene consumentenvoorwaarden opgesteld. Als je lid bent van een branche- of beroepsvereniging kun je verplicht zijn om deze te gebruiken. En het is altijd handig voor jou en bedrijf om algemene voorwaarden op te stellen in verband met bedrijfsaansprakelijkheid, klachten en je hoeft niet steeds met iedere nieuwe klant opnieuw dezelfde voorwaarden af te spreken.
Stap 5 – Administratie
Het is voor jezelf belangrijk om je administratie overzichtelijk bij te houden. Het is altijd handig om je stukken makkelijk terug te vinden indien het nodig is. Maar niet alleen handig voor jou, zelf verplicht door de belastingdienst. Die stelt het namelijk verplicht om je basisgegevens 7 jaar lang te bewaren. Doe je dit niet dan kan het je wel eens een boete en een aanslag die geschat word door de belastingdienst. Zorg ervoor dat jou dit niet kan overkomen en houd alles goed bij!!
Stap 6 – Boekhouding
Kort gezegd is het verwerken van al je aan- en verkopen je boekhouding. Bewaar je bankafschriften, facturen en bonnetjes van je aankopen, alle facturen die jij hebt verstuurd en overige financiële mutaties goed en ordelijk. Zolang je dat doet behoud jij het overzicht in de financiële situatie van jou onderneming. En bij een controle, van jezelf of belastingdienst, is alles duidelijk en goed terug te vinden.
Stap 7 – Promotie & Klantacquisitie
Hoe ga jij je nieuwe klanten benaderen? Je acquisitie van nieuwe klanten is een stap die in elk stappenplan niet kan ontbreken en één van de stappen die je elke dag of week weer eens moet doornemen.
Mocht je starten met een winkel dan zullen mensen die voorbij lopen dat wel in de gaten hebben. Maar als je vanuit huis, aan huis of waar dan ook zit waar mensen het niet gelijk kunnen zien dat jij aan het ondernemen bent? En wil je een eigen logo?
Je kan natuurlijk reclame voor je eigen zaak gaan maken in (sociale) media, flyers laten drukken om uit te delen of rondbezorgen of een vliegtuig inhuren met een reclame boodschap erachter. Maar tegenwoordig heeft (bijna) iedereen toegang tot het internet en zoekt daar als snel even op wat men nodig heeft. Laat je domeinnaam registreren, liefst voordat jij je inschrijft bij de KvK, zodat je zeker weet of deze nog vrij is en niet weggekaapt wordt voordat je begonnen bent.
Je website is je online visitekaart wellicht een idee om ook wat fysieke visitekaartjes te laten maken?
Stap 8 – Inschrijven KvK
Je hebt al je voorbereidend werk gedaan en voelt je er wel klaar voor om het echt officieel te gaan maken. Dan is het tijd om je in te gaan schrijven bij de kamer van koophandel. Maak een (online) afspraak voor inschrijven KvK, doe de voorinschrijving en dan is het wachten op de dag van je afspraak. De inschrijving bij KvK is gekoppeld met de Belastingdienst, na je inschrijving KvK zal je van de Belastingdienst automatisch bericht krijgen over je BTW-nummer.
Stap 9 – Registraties
Met een gewaarmerkt uittreksel van jou onderneming, op papier of online gewaarmerkt, kan je een zakelijke bankrekening openen (En je identiteitskaart natuurlijk). Dit brengt wat kosten met zich mee maar houdt je privé en zakelijke transacties veel beter gescheiden en overzichtelijker.
De Belastingdienst heeft jou inschrijving KvK automatisch doorgekregen en naar aanleiding daarvan krijg je een omzetbelasting nummer. Doe je aangifte op tijd, of laat deze doen, en voorkom onnodige boetes en tijdsverspilling die je veel beter in je zaak kunt steken.
Denk er verder aan waar jij je nog meer kunt of zelfs moet inschrijven zoals branche organisaties en bij de gemeente.
Stap 10 – Einde stappenplan – Starten!
De laatste stap van elk stappenplan is natuurlijk starten! Je bent er klaar voor, je eerste klanten, je eerste verkoop, laat het nu maar beginnen. Blijf actief bezig, nu is niet de tijd om achterover te gaan leunen.Ons stappenplan is slechts een leidraad, pas het aan, gebruik wat je kunt. En maak je eigen stappenplan die het beste bij jou situatie past.
Heel veel succes met je eigen onderneming DMV Boekhouding wenst je een succesvol ondernemerschap toe! En mochten we je kunnen helpen, laat wat van je horen.